Carl Fr. Wisløff om det norske folks avgud

Carl Fr. Wisløff om det norske folks avgud


"Dette folk har gjort en stor synd, de har
gjort seg en gud av gull." 2. Mos. 32, 31


Carl Fr. Wisløff skriver:

"På Norges Grunnlovsdag minnes vi Guds mange velgjerninger mot vårt folk. Som kristne takker vi for at Han har velsignet dette folk på så mange måter. Han har vært med oss i nødens stund, han reddet oss fra trelldom og gav oss friheten tilbake. Vi har ferske minner om dette.

Og fremfor alt tenker vi på at Gud har sendt oss sitt ord og gitt vårt folk lys over evangeliets rike nåde. Vi takker for vekkelser og liv i våre bygder og byer. Guds nåde har vært stor over Norge.

Men på denne dagen kan også andre tanker melde seg. Ordet vi leste er Moses' klage for Herrens ansikt: Dette folk har gjort seg en gud av gull. Israel hadde vendt sin Gud ryggen.

Hva skal vi da si om vårt norske folk? Noe støpt eller utskåret avgudsbilde har de ikke laget seg. Men en gud av gull, må en ikke si at det er et treffende uttrykk for tankegangen og innstillingen hos vårt folk i dag?

Det er hjertets tillit som gjør både gud og avgud, sier Luther. Det du setter din lit til, det er din gud. Det du fremfor alle ting vil eie, og som du ikke vil gi slipp på, det er din gud.

Skriv penger i stedet for gull, så har du situasjonen hos oss. Høyere lønn, høyere levestandard - det er vår gud.

Det er ikke noe galt i at folk som lider nød - eller som i hvert fall har det trangt og lider under utbytting - vil bedre sine kår.

Her taler vi ikke om dette. Men la oss tenke på hvor godt vi har det i Norge. Og send så en tanke til alle dem på vår jord som lider nød. Er det da ikke galt at vi er så kravfulle? Og fremfor alt: Er det ikke galt når så mange tenker bare på gullet - pengene - og glemmer Gud? Jo, det er forferdelig. Måtte vi alle se hvor alvorlig en sak dette er.

I sitt offentlige liv og i de enkeltes daglige ferd viser det seg så altfor ofte: Vårt norske folk har vendt Gud ryggen.

La oss be at Ordets lysestake ikke må bli tatt bort. la oss be om at vårt folk igjen må høre Guds ord og vende om (Wisløff, 1983, s. 205-206)

Kilde: Wisløff, Carl Fr. (1983). Daglig brød. Andakt for hver dag i året. Oslo: Lunde Forlag.