Forord til boka "Etter døden" av Sundar Singh

Forord

Jeg har i denne bok forsøkt å skildre noen av de syner som Gud har forundt meg å skue. Skulle jeg kun ha fulgt min egen tilbøyelighet, ville jeg ikke ha offentliggjort en beretning om disse syner mens jeg var i livet. Men venner, på hvis dom jeg setter pris på, har bestemt gjort gjeldende at den burde offentliggjøres nå som en åndelig hjelp til andre. Det er av hensyn til mine venners ønske at denne lille bok nå sendes ut.

Det var i Kotgarha for fjorten år siden. Mens jeg ba ble mine øyne opplatt til å se inn i himmelen. Jeg så alt sammen så levende at jeg trodde jeg var død og min sjel var gått inn til himmelens herlighet.

I de år som er gått siden da, er der gjennom slike åpenbarelser vedblitt å komme nye berikelser inn i mitt liv. Selv kan jeg ikke framkalle dem, men til tider, det kan være så ofte som åtte til ti ganger i måneden, skjer det under bønnen at mine øyne åpnes så jeg ser inn i himmelen, og i en times tid eller to vandrer i den himmelske herlighet med Jesus Kristus og samtaler med engler og ånder.

Det svar jeg har fått av dem på mine spørsmål, utgjør en stor del av innholdet i de bøker som jeg alt har offentliggjort. Hvor har ikke denne usigelige henrykkelse som jeg har følt ved dette åndelige fellesskap med de salige, brakt meg til å lenges etter den tid da jeg for evig skal inngå til de rettferdiges velsignede samfunn.

Noen vil kanskje si at disse syner simpelthen er en slags spiritisme. Men jeg vil sterkt framheve her at det er en meget vesentlig forskjell. Spiritismen påstår ganske visst at den ut fra mørket bringer bud og tegn fra åndene, men disse budskaper og tegn er vanligvis så bruddstykkaktige og uforståelige, om ikke like bedragerske, at de snarere leder dens tilhengere bort fra enn til sannheten.

I disse syner ser jeg derimot klart og levende hver liten enkelthet av den åndelige verdens herlighet. I en åndelig verden som er synliggjort i ubeskrivelige skjønne og lyse omgivelser, opplever jeg den som et fullt ut virkelig fellesskap som de salige

bringer med seg.

Fra disse engler og salige har jeg mottatt klare og forstandige opplysninger om mange av de spørsmål som har foruroliget meg, og ikke uklare og bruddstykkaktige eller svevende budskaper fra en usynlig verden.

Dette ”De helliges fellesskap eller samfunn” var således virkeliggjort i den første menighets erfaring, at det fikk en plass mellom de nødvendige trosartikler, som vi ser av den apostoliske trosbekjennelsen.

Jeg ba en gang i et syn en av de salige om å gi meg et bevis fra bibelen angående ”De helliges fellesskap”, og det ble sagt meg at det var klart uttrykt i Sakarias 3, 7-8. Der sier engelen til Josva: ...og jeg vil gi deg gang blant disse som står her”. (Dansk oversettelse). ”Disse som står her” betyr ikke engler, heller ikke mennesker av kjøtt og blod, men de hellige i herligheten. Det lover Gud Josva, dersom han vil gjøre etter hans befaling. Han skal få adgang til å vandre med dem, de står her og de skal være hans feller. Det er menneskesjeler som er fullkommengjorte, med hvem han skal ha samfunn.

Atter og atter taler denne bok om ånder, hellige og engler. Av disse forskjellige benevnelser betegner ånder både gode og onde sjeler som etter døden befinner seg i en mellomtilstand mellom himmel og helvete. Salige og hellige betegner dem som er gått over fra denne mellomtilstand til de høyere egner i den åndelige verden, og til hvem en særlig gjerning er betrodd. Engler er de herlige vesener som har fått å utføre alle slags høyere verv, og blant disse finnes mange hellige både fra vår og andre verdener. Alle lever de sammen som en familie. De tjener hverandre i kjærlighet og er evige salige i den herlighet som utstråler fra Gud.

Andenes verden betegner den plan i mellomtilstanden, hvori sjelen inntrer etter at den har forlatt legemet. Den åndelige verden eller åndeverdenen omfatter derimot alle åndelige vesener som befinner seg på et av utviklingsstadiene, der ligger mellom helvetes bunnløse avgrunn og Herrens trone i lyset.

 

Simla Hills, juni 1926.

 

Sundar Singh

 

Kilde: Singh, Sundar. [1926]. Etter døden. Moss: Esca Forlag.