-Forbered deg. Snart skal jeg bruke deg foran hele Sverige

-Forbered deg. Snart skal jeg bruke deg foran hele Sverige

Den svenske artisten Carola (f. 1966) har vært kjent i flere tiår. I den siste tiden har hun brukt mer og mer tid på lovsang og evangelisering. Blant annet har hun hatt lovsangskonserter på Hamar og i Finland, og ønsker nå å opptre oftere for et kristent publikum, dersom sangene er radikale og oppmerksomheten blir vendt mot Gud:

— Jeg er ikke interessert i å synge for kristne for å underholde dem. Det må være radikale tekster, tekster med salt i, sier hun.

— Vi skal være en røst mot verden og gi evangeliet videre ved å legge hendene på de syke, dele profetiske ord og se at tegn og under skjer. Verden der ute trenger mer enn bare ord.

— Men hvis de er mest opptatt av at det er som Carola kommer til deres forsamling, og applauderer og jubler for meg, så er det uinteressant. Jeg vil gjøre det jeg er kalt til. Jeg vil lede folk i tilbedelse. Jeg vil tale ut det Gud har gitt meg for den tiden vi lever i.

”Hva er det så Gud har gitt henne? Vi må tilbake til tidlig 80-tall. I Credos gospelkor, tilhørende et av Stockholms kristne skolelag, står en trippende tenåring og synger av full hals. Hun får en profetisk hilsen: «Forbered deg. Snart skal jeg bruke deg foran hele Sverige». Jenta kjenner seg som en armert atombombe, klar til å gå av når som helst. Noe skal skje. Noe må skje. Og ordene fra Esters bok blir hennes: «hvem vet om det ikke er nettopp med tanke på en tid som denne at du har fått dronningverdigheten».


Ordene svirrer fortsatt i bakhodet når 16-åringen i 1983 synger Sverige til en tredjeplass og seg selv inn i europeiske hjerter med låten «Främling» på Eurovision-scenen i München. Resten er historie.

For ti år siden ble Carola skilt, og opplevde at mange kristne ikke klarte å støtte henne i denne vanskelige perioden:(www.dagenmagazinet.no).”

-De ikke-kristne har langt mer varme enn de kristne ofte har. Da jeg ble skilt for ti år siden møtte de kristne meg med et usikkert «vi skal be for deg». Det var som om de dyttet bønnen foran seg og overlot omsorgen for meg til Den Hellige Ånd. Men det var jo de som skulle ha tatt vare på meg og snakket med meg, sier Carola. Hun mener mange kristne har skapt en kultur av å ikke engasjere seg.


— Det handler jo rett og slett om å være en god venn. Mennesker som ikke har Gud å gå til, som ikke ber til Ham, har ikke noe annet enn hverandre. Derfor er de ofte utrolig gode på omsorg for sine venner

http://www.dagenmagazinet.no/VelsignetHelg/tabid/347/Default.aspx?ModuleId=69250&articleView=true, lest 07.11.2010