Den tyske bekjennelseskirkes oppfordring om å holde bots- og bededag i mai 1944

Den tyske bekjennelseskirkes oppfordring om å holde bots- og bededag i mai 1944

 

 

Frederik Torm har skrevet boka "Kirkens kamp i Tyskland under krigen". Han skriver at nasjonalsosialismen til å begynne med utga seg for å være kristendommens forsvarer. Da fruktene av regjeringens politikk etter hvert begynte å komme allmennheten for øre, gikk sannheten opp for større og større deler av det tyske folk og den tyske kirke, og det ble ytret motstand mot regjeringen av forskjellig karakter. Ifølge Torm kom den kanskje sterkeste uttalelsen mot regjeringen i mai 1944, ført i pennen av den såkalte bekjennelseskirken og i form av en oppfordring til å holde bots- og bededag:

"I vårt folk og endog i vår evangeliske menighet er det en voksende usikkerhet til stede om hvorvidt de ti bud enda er i kraft. Det er mange som ikke tar dem alvorlig og ikke så få som fullstendig forkaster dem. En taler ikke om - eller en rent ut benekter - at overholdelsen av de ti bud har vært en velsignelse for vårt folk, har framkalt disiplin og orden, holdt samvittighetene våkne og bevart bevisstheten om menneskets ansvar overfor Gud. En slik ringeakt for Gud og hans bud i vårt folk og i vår kirke fyller oss med en uhyggelig voksende følelse av skyld og elendighet. Glemmer vi skriftens advarende ord: "Far ikke vill. Gud lar seg ikke spotte. For hva et menneske sår, skal han også høste." "Som kristne må vi ikke fordreie Guds ord, heller ikke må vi kalle det som er godt for ondt. Vi må ikke tåle at sannheten kalles tåpelig eller uriktig. Vi må ikke opphøye menneskelige lover og ordninger ved å tale om dem som om de stammet fra Gud. Kirken må ikke la seg berøve retten til å forkynne de guddommelige bud. Bare hvis den klart forkynner at overtredelse av Guds bud er synd, har den rett til å forkynne Guds barmhjertighet, syndenes forlatelse, frelse og evig liv ved Kristus. For Gud sier: "Ve dem som kaller det onde godt og det gode ondt, som gjør mørke til lys og lys til mørke, som gjør bittert til søtt og søtt til bittert". (Jes.5,20)

"Derfor: ve oss og vårt folk hvis vi istedenfor å gi Gud æren setter menneskelige idealer høyere enn Gud og opphøyer denne verdens makter som om de var allmektige. For Gud sier: Jeg er Herren, din Gud. Du skal ikke ha andre guder enn meg. -Ve oss og vårt folk hvis vi ikke lenger ber til Gud eller spotter bønn som barnaktig. Eller hvis vi misbruker Guds navn som bare en pynt for menneskelige tanker eller for å lede Guds folk vill. For Gud sier: Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. -Ve oss og vårt folk hvis vi ringeakter den hellige skrift som en jødisk bok, hvis vi kaller anger og bot for vanærende og ikke vil be om tilgivelse. Ve oss hvis vi forsømmer kirkens gudstjeneste, ringeakter embete eller hindrer de troende i å komme sammen. For Gud sier: Kom i hu at du helligholder hviledagen. -Ve oss og vårt folk hvis vi lærer barna å være ulydige mot foreldrene, hvis foreldremyndigheten ringeaktes og retten til å oppdra barna i gudsfrykt undergraves. -Ve oss hvis det ikke lenger er noen ærbødighet overfor de gamle. For Herren sier: Du skal hedre din far og din mor. -Ve oss og vårt folk hvis vi har små tanker om det liv som Gud har gitt oss og det menneske som er skapt i Guds bilde, bare vurderes etter den nytte han gjør. Ve oss hvis det betraktes for berettiget å berøve mennesker livet fordi de anses for verdiløse eller fordi de tilhører en annen rase. Ve oss hvis hat og grusomhet hører til dagens orden. For Gud sier: Du skal ikke slå igjel. -Ve oss og vårt folk hvis ekteskapet blir oppløst etter menneskelige luner, det som Gud har stiftet og som Jesus har erklært for uoppløselig og hvis Guds befaling om å bli fruktbare og mangfoldige blir etterfulgt utenfor det hellige ekteskaps grenser, slik at tukt og kyskhet blir regnet for hykleri. For Gud sier: Du skal ikke drive hor. -Ve oss og vårt folk hvis en ikke respekterer eiendomsretten, hvis menneskers hjerter fylles av hedenskapets engstelige og bekymrete spørsmål: hva skal vi spise, hva skal vi drikke og hva skal vi kle oss med? For Gud sier: Du skal ikke stjele. -Ve oss og vårt folk hvis en krenker folks ære og bringer dem i vanry hvis usannhet og bedrag for å nå sitt mål anses for berettiget. For Gud sier: Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste. -Ve oss og vårt folk hvis begjær og bløtaktighet blir ledende motiver hos oss. For Gud sier: Du skal ikke begjære din nestes hus eller hans hustru eller hans tjener eller hans okse eller noe som hører din neste til." -La oss bekjenne med sønderknuste hjerter: Vi kristne deler med de andre skylden for at Guds bud er blitt forsømt og glemt. Vi har ofte forholdt oss tause, vi har sagt for lite, vi har av frykt unnlatt å uttale vår overbevisning om det som Guds bud har å si til oss og vår tid. Vi har ikke gitt akt på Guds advarsler. Vi har ikke for alvor overført Guds forjettelser på oss selv og vårt folk. Hvilken alvorlig advarsel ligger det ikke i bibelens ord om Esau: "I vet jo at han og senere, da han ville arve velsignelsen, ble avvist - for han fant ikke rom for bot - enda han søkte den med tårer" (Hebr.12,17). La oss derfor be Gud tilgi oss alle våre synder, både synder i gjerning og unnlatelsessynder. La oss villig låne øre til Guds bud og adlyde dem, og la oss lære de unge det så at de og vi sammen med glede kan bære vitnesbyrd om sannheten. Guds ord krever straff over alle som synder mot hans bud. La oss derfor frykte hans vrede og ikke synde mot ham. Han lover barmhjertighet og velsignelse til alle som holder hans bud. La oss derfor elske ham og forlate oss på ham og handle etter hans bud."

(Torm, 1946, s. 80-84).”

I Norge i det 21. århundre har vi en lignende situasjon. Konge og stortingspolitikere har skrevet under på og vedtatt lover som mer er basert på lydighet mot menneskers oppfatninger enn på lydighet mot Guds ti bud. Hvor alvorlig dette er, forstår vi når vi studerer Jesu utsagn om at den som vil gå inn til livet (komme til Himmelen), må holde budene.


Kilde:

Torm, Frederik. (1946). Kirkens kamp i Tyskland under krigen. Oslo: Lutherstiftelsens forlag