Torsdag 21 November
-Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm Deg over meg en synder
-Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm Deg over meg en synder
Torleiv Austad skriver:
”Den bønnen som kalles Jesus-bønnen, lyder så:
”Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm deg over meg.”
I en av variantene av bønnen har annen del et tillegg, den lyder: ”forbarm deg over meg en synder.” Jesus-bønnen er typisk for ortodoks fromhet, men brukes ikke bare i Den ortodokse kirke. Også i andre konfesjoner har den vunnet innpass. Blant ortodokse bes Jesus-bønnen når en er alene eller sammen med andre, hjemme eller på reise, i arbeid eller i en hvilepause. Bønnen betyr mye for mennesker som har det vanskelig, og ikke minst der en ikke har adgang til ikoner, bønnebøker eller gudstjenester. Det er derfor ikke overraskende at bønnen er blitt flittig brukt av kristne under forfølgelse, innesperring eller tvangsarbeid.
Første del av bønnen er en bekjennelse til Jesus Kristus som Herre og som Guds Sønn. Den bedende vender seg mot ham som kom for å frelse verden. Når han tilbes som Guds Sønn, er det uttrykk for at en trer frem for Den treenige Gud. Hvert ord i tiltalen i bønnen er fylt med bibelsk innhold: Herren – Jesus – Kristus – Guds Sønn. Her ligger det et ja til kjernesannhetene i den kristne tro. Annen del av bønnen er et rop om nåde. Det er synderen som ber om å oppleve Guds barmhjertighet. Bønnen er et uttrykk for tillit til at det er syndstilgivelse å få for den som vender seg til Guds Sønn.
Blant ortodokse kristne er det ikke uvanlig at Jesus-bønnen bes kontinuerlig. En følger dermed opp apostelens oppfordring om å be uavlatelig (1 Tess 5, 17). Ofte kan en se hvordan leppene beveger seg i takt med ordene som en lavt eller inni seg gjentar og gjentar. Det skjer også at den bedende puster i takt med rytmen i bønnen. Under første del av bønnen, bekjennelsen, puster den bedende inn, og under annen del av bønnen, ropet om hjelp, puster den bedende ut. Symbolikken i dette er at en i henvendelsen til Jesus Kristus åpner seg for Guds herlighet og suger til seg av hans nærvær. Deretter trer en frem for Gud i anger og bot, og gir til kjenne at en lengter etter tilgivelse og håp. I første del av bønnen tar en imot, i annen del av bønnen tømmer en seg (Austad, 2002, s. 23-24).”
Kilde: Austad, Torleiv. (2002). Den ortodokse kirke. I: Kringlebotn, Helje (red.), Austad, Torleiv, Leer-Salvesen, Paul & Oftestad, Bernt T. Det kristne Norge. Innføring i konfesjonskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget.