D. L. Moody om betydningen av å lese Bibelen

D. L. Moody om betydningen

av å lese Bibelen

Den amerikanske vekkelsespredikanten D. L. Moody understreket betydningen av å lese Bibelen. I boka ”Veiledning i bibelstudium”, utgitt på norsk i 1929 på Lutherstiftelsens forlag, skriver han:

”Å bli opplivet så det varer blir man bare gjennom Guds ord. En mann sto opp på våre møter og sa at han håpet å få så mye ut av disse møtene at det kunne vare livet ut. Jeg sa til ham at han likeså gjerne kunne forsøke å spise så mye til frokost, at han hadde nok for resten av sin levetid. Det er en feiltagelse som folk ofte gjør seg skyldig i, dette at de løper på møter og tror at det er møtene som skal gjøre verket. Men hvis møtene ikke fører deg nærmere i berøring med Guds ord, vil hele inntrykket ha forsvunnet innen tre måneder. Jo mer du elsker Skriften, desto sterkere blir din tro. Det forekommer få frafall blant dem som elsker Skriften. Om du vil komme i nærmere forbindelse med Guds ord, vil du få noe som varer, fordi Ordet blir for evig tid. I Salme 119 ber David ni ganger om at Gud vil opplive ham etter sitt ord, sine dommer, sin lov og sin miskunnhet. Om jeg greide å si noe som kunne anspore de kristne til å få større kjærlighet til Guds ord, så ville jeg anse det som den største tjeneste jeg kunne gjøre dem. Du spør kanskje: Hvordan skal jeg bli mer glad i min Bibel? Hvis du bare ville vekke deg selv opp til virkelig å studere Bibelen, og be Gud om hjelp til det, ville Han sikkert gi deg den hjelpen.”


Kilde: Dagen, 09.05.2011, s. 19.