Aziz  så Jesus i en drøm

Aziz så Jesus i en drøm

Aziz (25) forteller:

”Jeg er fra det sørlige Marokko og oppvokst i en konservativ familie. Jeg var en rampete gutt som ofte forårsaket naboproblemer. Kan du forestille deg at jeg en gang kastet min yngre bror ut fra andre etasje? Jeg var virkelig flink på skolen de første årene, men senere ble det verre på grunn av min hyperaktivitet og min dårlige oppførsel, og jeg begynte å hate skolen og sviktet studiene mine. Tidlig i tenårene ble jeg roligere og mer fokusert, ble mer religiøs og klamret meg til mine ritualer, som ga meg dyp tilfredshet. Jeg ba de fem daglige bønnene, og våknet ved daggry, og var med de eldre under bønn i moskeen. Mine foreldre oppfordret meg i min nye ”livsstil”.

I 2001 så jeg Jesus Kristus i en drøm. Da han så på meg, virket han misfornøyd. Han rynket på pannen, og jeg spurte ham:
-Isa Kristus, hva vil du?
Men han svarte ikke. Når jeg våknet om morgenen, lurte jeg på hvorfor en så stor profet viste seg for meg og hvorfor han var så ulykkelig. Hva hadde jeg gjort? Jeg var en person som ba, jeg oppfylte mine plikter, jeg elsket og respekterte andre og jeg hadde et godt rykte overalt. Hvorfor svarte han meg ikke? Var det noe som var galt med meg? Noe måtte jeg gjøre. Min far fortalte meg at jeg ikke skulle bekymre meg for den drømmen og bare fortsette med livet mitt. Men jeg kunne ikke, jeg ønsket å vite mer om denne profeten som ble født uten en jordisk far.

I 2004 døde Aziz’ elskede bror, som førte til en livskrise og Aziz begynte å tvile på religion.

”Det var mange spørsmål i hodet mitt, men jeg fikk ingen svar. Til slutt gjorde jeg opprør mot all religion, og henga meg til alkohol i stedet. Jeg avviste min muslimske tro, men et sted fortsatte jeg å tro at det fantes en skaper av denne verden.

Under en lunsjpause i 2005, tok en kollega fram Matteusevangeliet og begynte å sitere høyt fra boka og sa sarkastisk:

”Hør mine venner hva de dumme kristne sier…” Vi alle brast i latter. Ut av nysgjerrighet, spurte jeg om å få låne evangeliet (hun hadde fått det fra en tunisisk venn). Da jeg leste boken, fyltes mitt hjerte med en dyp fred. I den boka var alt jeg var ute etter. Jeg gjemte det inni en engelsk bok, og fortsatte å lese den når jeg satt på bussen.

Den neste uken begynte jeg å sammenligne Jesus og Muhammeds ulike karakter og forskjellen mellom Bibelen og Koranen. Så en natt viste Jesus seg for meg igjen, i en drøm. Denne gangen smilte han til meg og klappet meg på skulderen. Jeg ble overlykkelig og takket Herren.”

Kilde: IBRAMAGASINET, 4. utgave 2012, s. 13.