Kapittel 23 i boka "Hvordan skal jeg bli bevart?" av Frank Mangs

Kapittel 23

Å bli fylt av Ånden er et liv i kjærlighet


”Åndens frukt er kjærlighet.” ”Gud er kjærlighet.” og Guds Ånd er kjærlighetens ånd. Det blir en ny kjærlighet til Gud. En kjærlighet som gjør lydighet til glede og forsakelse til vinning. Da trives du i samfunn med Gud. Mange sier seg å være troende, men de gir ikke Gud mer enn to-tre minutter av dagen. Hvorfor? Fordi de ikke trives sammen med Gud. Deres hjerte er ikke fylt av kjærlighetens Ånd.

Sann opplevelse av Ånden gir en vidunderlig kjærlighet til alt Guds folk. Guds Ånd er ikke noen partiånd. Noen ganger treffer vi mennesker som fører den høyeste åndelige bekjennelse, men som er partisinnet uten like. De eier alt, men andre ikke noe. De anser seg selv for nesten å være ferdige helgener, mens alle andre bare er verd deres kalde, bitende kritikk. Bibelen taler aldri om en slik fylde av Ånden, for Guds plan er ”at de alle må være ett” – ett i Kristus – ett i Ånden. I Guds hjerte finnes ikke noen avdelinger for partier, og når Guds Ånd fyller hjertet, da får alltid partiånden det trangt, ja, da brennes alle partiskranker.

Sann fylde av Ånden gir en hellig kjærlighet til den døende, synkende verden. Det blir nød for sjeler. Det blir kanskje tårer og hjerterop til Gud for dine ufrelste omgivelser. Du får kjenne kjærlighetens smerte for den ulykkelige verdens frelse. Du får del i Kristi lidelser. Og da – når den guddommelige kjærligheten fyller ditt hjerte – da blir du også fylt av dyp ydmykhet, for sann kjærlighet og ydmykhet hører alltid sammen. Da blir det ikke ”jeg”, ”jeg” lenger. Da er Jesus alt. Ikke engang dine dypeste åndelige erfaringer er lenger ditt livs og din tankes midtpunkt, men nå er Kristus blitt det. Du er intet – han er alt. Det er Åndens hensikt å forherlige Kristus – ikke deg. Verden behøver ikke å se oss. Den behøver å se Jesus.

Sann åndsfylde innebærer død over vår egen selviskhet – ”jeg lever ikke selv” – men det innebærer også liv – liv med og i Kristus, for ”Kristus lever i meg.” Gal 2,20. Når han ved sin Ånd fyller et menneskehjerte, da blir det på samme tid fylt av mildhet, for han er saktmodig og ydmyk. Mer av Ånden er det samme som mer av Jesu sinnelag.