Kapittel 25 i boka "Hvordan skal jeg bli bevart?" av Frank Mangs

Kapittel 25

Å bli fylt av Ånden er det

samme som å få guddommelig kraft


”Dere skal få kraft i det Den Hellige Ånd kommer over dere.” Apg 1,8.

Sannheten i disse ordene ble åpenbart på en vidunderlig måte på pinsedag. Ulærde menn kom med det enkleste budskap, men se hvordan massene falt! Tre tusen for Kristus på en dag. Det var kraft – åndskraft i de enkle ordene. Det er kraft vår tids kristendom trenger. Prester og predikanter er det nok av. Kirker og bedehus har vi. Men hvor er kraften? Hvor er resultatene? Hvor er seierne for Guds rike? Broder, du behøver ikke mer teologi. Du trenger mer kraft. Du trenger ikke større veltalenhet, ikke flere velklingende ord, men du trenger et hjerte som brenner av Åndens hellige ild.

Hver oppgave i Guds rike krever kraft – himmelsk kraft. Det er ennå muligheter for å vinne virkelig seier. Søndagsskolene våre trenger åndsfylte lærerkrefter. Sangkorene trenger stemmer som er helliget. Du kan synge som en engel, men hvis Ånden mangler, er sangen din forgjeves. Gud godtar ikke massens hyllest.

Men det er ikke bare i det offentlige arbeidet vi behøver kraft. Det er ikke bare predikanter og sangere som behøver å bli fylt av Ånden. De behøver det også. Det er ikke mest vanskelig å være kristen på talerstolen. Hjemlivets kristendom koster mer. Å være kristen en dag i uken, det kan nesten hvem som helst, men for å være det alle syv dagene trenger du guddommelig kraft. Du trenger å bli fylt av Ånden for å kunne forherlige Kristus på kjøkkenet, i forretningen, på kontoret, på fabrikken osv. Må ditt liv fra denne stund bli en levende preken om Kristus.

Åndens kraft er den viktigste betingelse for å bli bevart. For en tid siden hørte jeg en bekymret sjel be slik: ”Herre, jeg vil være din. Ikke en uke, en måned eller et år, men alltid.” I sitt hjerte har mange bedt den bønnen, men enda finner vi dem borte fra Gud og ute i verden i dag. Hvorfor er det slik? Jo, de har sett tilbake på fortiden. Så lenge Israels folk vandret i ørkenen, lengtet de tilbake til Egyptens kjøttgryter, men da de hadde fått smake rikdommene i løfteslandet, lokket ikke Egypten lenger. Så lenge Peter stolte på sin egen kraft, kunne han fornekte sin Frelser, men da Ånden hadde fått ham helt, kunne han dø for sin tro.