Vincent van Gogh

Vincent van Gogh – maler og predikant

 

Vincent van Gogh var en berømt nederlandsk maler som levde på slutten av 1800-tallet. Han er den som har malt mest selvportretter utenom  Rembrandt. En side ved Vincent som ikke er så kjent, er at han også var predikant. En stor del av sitt liv tilbrakte han blant fattige gruvearbeidere i Borinage, Belgia.

 

Hans far Theodorus van Gogh, var pastor i noen små menigheter i Brabant, Nederland. I hele oppveksten hadde Vincent sett og hørt faren preke. Etter endt evangelistkurs i Bruxelles, dro han til en liten gruppe av troende reformerte i Borinage, Belgia.

 

I et brev til sin bror Theo forteller han om hovedinnholdet i en av sine prekner. Teksten var hentet fra Apgj.26,9, der det står om et syn som Paulus hadde om natten av en makedonisk mann som sa: ”Kom over til makedonia og hjelp oss!” Gruvearbeideren lyttet til Vincent da han beskrev makedonierenes lengsel etter evangeliets budskap og etter en sann kunnskap om Gud. Gud kan styrke og trøste arbeideren i hans harde og tunge liv. For Jesus var en ”smertens mann” og vel kjent med våre menneskelige svakheter og mangler.

 

En gang bestemt Vincent seg for å besøke en farlig og voldelig alkoholiker. Mange hadde advart han mot å gå dit. Alkoholikeren hadde ødelagt både sitt eget og familiens liv. Og enhver som prøvde å komme inn i hans hus ville bli angrepet. Da Vincent kom inn i huset lå mannen der syk av feber. Det var en farlig febersykdom som ofte herjet blant gruvearbeiderne.

 

Mannen freste og bannet mot Vincent da han kom inn i huset. Men han begynte å snakke vennlig til mannen slik at han roet seg ned. Så tok han frem bibelen og leste om at Gud elsket han og at han hadde sendt sin sønn for å lide og dø for hans synder. Mannen lyttet. Så spurte Vincent om de ikke kunne be sammen. Under bønnen ble mannen både frelst og helbredet. Noen dager senere var han oppe og fortalte naboene sine det som hadde hendt. Fra den dagen begynte alkoholikeren å leve et helt nytt liv. Mannen var blitt totalt forandret.

 

Våren 1879 raste en fryktelig tyfusepidemi i Borinage. I de fleste hjemmene lå det syke og døende mennesker. På tross av at det var stor smitterisiko, gikk allikevel Vincent rundt omkring i hjemmene og prøvde å hjelpe. Han leste bibelen for dem, og bad med dem.

 

Kilde: www.nordenvinden.com