Torsdag 21 November
Boka "Ved Mesterens føtter". kapittel 5: Bønn, del 1.
Kapittel 5: Bønn
Disippelen: Mange spør: ”Hvis Gud har full oversikt over våre behov og hvis han vet hvordan de skal tilfredsstilles på aller beste måte, ikke bare når det gjelder de gode, men også de onde, hvorfor trenger vi da å be til Gud om det, enten det er åndelige behov, eller legemlige? Kan vi med våre bønner forandre Guds hensikt?”
Herren:
1. De som stiller slike spørsmål viser at de ikke vet hva bønn er, og heller ikke har de levd det sanne bønnens liv. Ellers hadde de visst at bønn ikke bare er å be Gud om noe; det er ikke det at man utber seg noe av Gud til alle livets behov. Det er å få Gud selv, livets giver. Og når du har fått den livets kilde og er forent med ham, har du fått livet selv; da skaffer han selv frem alt som er nødvendig for å leve. Til de onde skjenker Gud i sin kjærlighet bare verdslige ting. De kan ikke føle åndelige behov fordi de ikke har noe åndelig liv. Selv om det ble gitt dem slike velsignelser, ville de ikke sette pris på dem og ville snart miste dem. De frelste får begge slags gaver, særlig det åndelige slag, for at de skal trekke hjertet sitt bort fra de timelige og syndige ting, og feste sin hengivenhet ved de usynlige og blivende. Gjennom bønnen forandrer de ikke Guds hensikt, men de som hører Gud til, kommer til klarhet over hans hensikt med dem selv. For i den tilstand åpenbarer Gud seg for dem i hjertets lønnkammer og samtaler med dem. Når de på den måte får kjennskap til hans hensikt, som er til deres eget gagn og velsignelse, da er alle deres tvil og knurr borte for alltid.
2.Bønnen er, så å si, å trekke pusten i Guds Ånd. Han ånder sin Hellige Ånd inn i dem på en slik måte i de som ber i det nåværende liv, at de blir ”levende sjeler” (1. Mos. 2,7; Joh. 20,22). De dør aldri, for Guds Ånd i deres åndelige lunger gir dem gjennom bønnen friskhet og sunnhet og evig liv. Det er Gud, som er kjærlighet, som fullt og fritt har skjenket dem de ting som er mest nødvendig til å grunne deres åndelige og legemlige liv. Ettersom han gir frelse og Den Hellige Ånd, fritt ved sin nåde, vurderer ikke menneskene dem av naturen; men bønnen lærer dem å vurdere det. Da Gud fullt og fritt har gitt varme, lys, vann og luft, som det var umulig å leve uten, tenker ikke menneskene på at de skal takke Skaperen for de ting; men i stedet vurderer de høyt gull, sølv, diamanter, edle steiner og den slags som koster meget og bare kan vinnes med vanskelighet, men ikke stiller sult eller tørst, og heller ikke skaffer tilfredsstillelse eller hvile for ånden; slik handler menneskene uforstandig i åndelige ting også, men visdom og evig liv skjenkes til de som ber.
3.Denne verden er også som et stort hav hvor mange synker og drukner, men fiskene lever videre selv i havets dyp; for de kommer opp i overflaten og åpner munnen og ånder inn en viss mengde luft som de beholder i seg, og kan på den måten leve i dypt vann. Slik bevarer de liv og sunnhet i denne verdens hav som kommer opp i livshavets overflate og gjennom bønn i ensomhet får Den Hellige Ånds fornyende luft.
4. Selv om fiskene holder seg i havets salte vann hele sitt liv, blir de aldri selv salte, for de lever; og den bedende som lever i verdens syndesmittede hav, holder seg på samme måte fri fra dets salthet, for ved å bruke bønnen, holder han seg alltid i live i livets kilde.
5. På samme måte som solens varme og stråler som faller på havets salte vann, skaper tåken som langsomt løfter seg og danner skyer, og deretter, forandret til friskt og ferskt vann, faller ned i form av regnstrømmer, - for når tåken løfter seg, følger ikke saltet med og andre ting i vannet, men blir igjen der nede i selve havet, - på samme måte er det når den bedendes tanker og ønsker løfter seg som tåken mot himmelen, da renser strålene fra rettferdighetens sol hans bønns tanker for syndens salthet, og bønnene blir en stor sky og faller ned fra himmelen til jorden i strømmer av velsignelse og bringer fornyelse og liv til mange.
6.På samme måte som vannfuglen lever og svømmer i vannet, men når den flyr, er vingene dens ganske tørre, slik lever bønnens mennesker i denne verden, og når den tid kommer at de skal fly sin vei til Himmelen, er de aldeles fri for denne syndige verdens pletter og besmittelse og kommer til det evige hvilested.
7.Det er akkurat som det skal være og godt at skipet er i vannet, men det er galt og ødeleggende at vannet fyller skipet. Slik er det riktig og tilbørlig at et menneske er i verden, for på den måte holder han seg oppe og hjelper andre til å nå livets bestemmelse; men at verden er inni ham, det vil si, at den arbeider seg inn i hans hjerte, det er ødeleggelse og undergang. Bønnens mann bevarer alltid sitt hjerte lydig mot ham som skapte hjertet til sitt eget tempel, og slik blir han i trygghet og fred både i den nåværende verden og i den neste.
8.Alle vet at det er umulig å leve uten vann. Alle vet også, at hvis de synker i det, kan de ikke beholde livet, for de dør av kveling. Derfor er det nødvendig å bruke vann og drikke det, men man må ikke synke i det. På akkurat samme måte er det nødvendig å bruke verden og verdens ting rett, for det er vanskelig å leve uten dem. Gud har skapt verden for at menneskene skulle bruke den, men de må ikke drukne i den. De som stanser bønnens åndedrett, dør.
9.Hvis det åndelige liv lider, fordi bønnens liv opphører, da vil disse verdens ting som skulle være til gagn, vise seg å være til skade og ødeleggelse. Slik kan også solen, som ved sitt lys og sin varme gir plantelivet vekst og liv, bevirke at det visner og tørrer hen; og luften som fornyer og oppliver alle dyr, kan også bevirke at de går i forråtnelse. Derfor våk og be.
10.Man må leve slik i verden at man er i den, men ikke av den. På den måten vil alt som er i den, vise seg å være til gagn og hjelp for den åndelige fremgang i stedet for vondt, bare forutsatt at hjertet er rettet mot rettferdighetens sol. På samme måte som blomster kan gro på mange urene og skitne steder og overvinne all vond lukt med sin egen deilige duft, og blomstrende planter som vokser mot solens lys, får varme og lys fra den, slik at skitten i stedet for å gjøre skade, virker som nyttig gjødsel og hjelper dem i veksten, - slik får også den som ber, varme og lys ved å be og vende sitt hjerte mot meg; og ved sitt nye og hellige livs skjønne duft, som overvinner utstrålingen fra denne verdens ondskap, forherliger han meg, og frembringer duftende frukt som vedvarer for alltid.