Pastorens manglende kompetanse om den overnaturlige Gud såret den nyomvendte kvinnen

Pastorens manglende kompetanse om den overnaturlige Gud såret den nyomvendte kvinnen

 

John Wimber forteller:

”For mange år siden ble jeg forvirret når folk i min menighet begynte å snakke om underlige, overnaturlige opplevelser. En gang kom en kvinne til meg og beskrev hvordan hun var blitt omvendt. (Hun hadde forsøkt å snakke med en annen pastor om det, men han ville ikke høre på henne.) Hun forsto ikke helt hva som var skjedd med henne, og trengte hjelp av en åndelig hyrde. En kveld hun kom hjem fra et selskap, fikk hun en følelse av at det var noen i huset. Det skremte henne, men hun fant ingen. Senere hørte hun en stemme mens hun var på soverommet. Det eneste den sa, var: ”Rosa Lee”. Vennene hennes kjente henne bare som Lee, selv om hennes fulle navn var Rosa Lee. Hun snudde seg rundt, men så ingen. Så hørte hun stemmen en gang til. Denne gangen spurte hun:

-Hvem er det? Er det deg, Herre?

-Ja, Rosa Lee. Det er på tide at du lærer å kjenne meg.

Hun falt på sitt ansikt og tok imot Kristus som sin Frelser.

Da hun fortalte meg denne historien, syntes jeg hun var underlig, ja, kanskje litt tilbakestående. Høre stemmer? Jeg førte henne gjennom de bibelske trinnene på frelsesveien for å forsikre meg om at hun var skikkelig frelst. Hun gikk såret fra møtet vårt.

Min virkelighetsforståelse, mine forventninger til hvordan Gud skulle tale til mennesker i dag, kontrollerte min oppfatning av hennes erfaring, og resultatet var at jeg ringeaktet hennes omvendelsesopplevelse. (Jeg takker Gud for at jeg fikk møte henne igjen mange år senere, da min forståelse for det overnaturlige var blitt større. Jeg ba henne om tilgivelse for hvordan jeg hadde behandlet henne, og hun tilga meg (Wimber & Springer, 1985, s. 128-129).”

Kilde: Wimber, John & Springer, Kevin. (1985). Evangelisering i ånd og kraft. Tegn og under i dag. Kvinesdal: Logos Forlag.