Del 3, kapittel 6 i boka "Kristi etterfølgelse" av Thomas à Kempis (1380-1471)

Kapittel 6
Om prøven på den sanne kjærlighet



(Herren:) Mitt barn, du er ennå ikke sterk og klok i din kjærlighet.


(Sjelen: ) Hvorfor, Herre?


(Herren: ) Fordi du så fort gir opp når det kommer motgang i din vei. Du er altfor ivrig etter å bli trøstet. Den som er sterk i kjærlighet, står fast i fristelser. Han gir ikke etter for fienden.


Den som er klok i kjærlighet, ser ikke så mye på gaven fra sin elskede som på giverens kjærlighet. Han tenker mer på hjertelaget enn på gavens verdi, og han verdsetter sin elskede høyere enn alle gaver.


Derfor er ikke alt tapt hvis du av og til føler mindre hengivenhet overfor meg enn du gjerne ønsker. Selv den hengivenhet du noen ganger føler, er også en av mine gaver – det er en forsmak på himmelen. Men du må ikke bygge for meget på denne følelsen, for den kommer og går. Men kjemp mot onde tendenser i ditt sinn, og forkast alle innskytelser fra djevelen.


Vær sterk! Det er ikke bare innbilning når din glede over Gud for et øyeblikk går over til henrykkelse, og du i neste øyeblikk faller tilbake til de gamle svakheter. For de er imot din vilje, og så lenge du kjemper imot dem, er de til vinning for deg og ikke til tap.


Husk at den gamle fienden prøver på alle måter å slokke din lengsel etter det gode, og han vil trekke din oppmerksomhet vekk fra gudsdyrkelse. Han gir deg mange onde tanker, og han håper på å trette deg ut og skremme deg vekk fra bønn og bibel. Han hater ydmyk syndsbekjennelse. Hvis han kunne klare det, ville han også få deg til å holde deg vekk fra nattverdsamfunnet.


Hør ikke på ham! Bry deg ikke om de lumske snarene han legger for deg! Når han vil ha deg til å gjøre noe ondt, skal du si til ham:


”Bort fra meg, Satan! Du vil føre meg til fall. Du har ingen sans for det som hører Gud til” (Matt. 16, 23).

 

”Herren er mitt lys og min frelse,

hvem skal jeg da frykte?

Herren er et vern om mitt liv,

hvem skal jeg da skjelve for?” (Salme 27, 1).

 

”Om en hær vil kringsette meg,

er det ikke frykt i min sjel.

Går de til strid imot meg,

er jeg likevel trygg” (Salme 27, 3).

 

Kjemp som en god stridsmann. Og hvis du noen ganger faller fordi du er svak, reis deg igjen, styrket av erfaringen, og stol på at du får nåde i enda rikere mål. Men pass deg vel for selvtilfredshet og stolthet. De stolte og selvgode føres til fall. Derfor må du alltid være ydmyk.