C. O. Rosenius om å ta lett på kristenlivet

Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag, og stå etter å ha overvunnet alt. Ef. 6, 13

C. O. Rosenius om faren

med å ta lett på kristenlivet


C. O. Rosenius skriver:

"Merk hvorledes apostelen taler: "Ta derfor Guds fulle rustning på." Derfor, dvs. fordi vi har en så fryktelig fiende, usynlig, mektig, og overmåte listig og fylt av ondskap.

Ta på deg Guds fulle rustning, - ikke din egen, men Guds. Intet mindre duger. Ta heller ikke bare en del av den, men hele rustningen.

Grunntekstens ord er uttrykk for den rustning som en tungt utrustet kriger var iført når han gikk til kamp, og hvis viktigste deler blir oppregnet senere. Men dertil har apostelen enda et ord som gir grnn til uro. Han nevner den onde dagen: "- så dere kan gjøre motstand på den onde dag."

Hver og en vil vite at ikke alle dager er like her på jorden. Enkelte dager kan være forferdelige. En troende er jo alltid utsatt for fristelser. Selv det at en ikke vet av noen fristelse og strid er en fristelse. Men dertil kommer det tider i livet da fienden med Guds tillatelse gjør sine kraftige anfall. Han går til stormangrep med en spesiell, svær fristelse, eller med flere på samme tid. Da kjennes det som en må forgå. Det er slike tider apostelen kaller "den onde dag".

Derfor, selv om du nettopp nå har det stilt og rolig, så vær ikke sikker! Det venter deg en ond tid. Det kommer onde dager. Bered deg på det. La ikke formaningen om å ta på Guds fulle rustning være forgjeves. Den rettferdige blir vanskelig frelst. Hvordan skal det da gå med dem som bedrar seg selv innfor Herren og hans ord, og lar andre ruste seg med bønn og bibellesning, mens de selv tar det lettferdig og sorgløst?

Skal det gå godt for dem?

Det sier ikke Guds ord!

Det sier heller ikke erfaringen! (Rosenius, 1981, s. 317-318)"

Kilde: Rosenius, C. O. (1981). Den lille husandaktsboken. Oslo: Lunde Forlag.