Kapittel 5 i boka "Etter døden"

Kapittel 5

De ugudeliges dom

Mange mennesker innbiller seg, at om de synder i det skjulte, er der aldri noen som får vite det. Men det er en komplett umulighet. Ingen synd kan skjules for evig. På et eller annet tidspunkt kommer den visselig for lyset, og synderen vil få sin fortjente dom.

Men heller ikke godhet eller sannhet kan skjules. Til sist vil de seire selv om de til en tid ikke erkjennes. Følgende tildragelse belyser dette. En av de hellige fortalte meg i et av mine syner: Der var en mann som en sen nattetime måtte gå en lang vei for å utføre et påtrengende nødvendig arbeid. Men som han var på veien traff han en tyv som holdt på å bryte seg inn i et lokale. Han sa til denne tyv: Du har ingen rett til å ta hva der tilkommer en annen. Tyveri er en stor synd.

Tyven svarte ham: Dersom du ønsker å komme vekk herfra, vil jeg råde deg til å se å komme av sted uten å gjøre oppstyr. Hvis ikke vil det gå deg galt.

Mannen ble ved med sine overtalelsesforsøk, og da tyven ikke ville høre gjorde han anskrik og vekket naboene. De ilte til for å gripe tyven. Så snart mannen begynte å anklage tyven, vendte denne seg mot ham og anklaget ham for tyveriet. Dere tror, sa han til mennene, at han er et meget gudfryktig menneske, men jeg har grepet ham på fersk gjerning i tyveri.

På grunn av at det ikke var noen vitner, ble de begge arrestert og satt inn i samme celle. En politimann og noen betjenter lyttet skjult til deres samtale. De hørte tyven lo av sin medfange og spottende sa til ham: Der kan du se hvor nydelig jeg fanget deg. Jeg sa til deg til å begynne med at du skulle se å komme deg av sted, ellers ville det gå deg ille. Nå skal vi se om din gudsfrykt kan hjelpe deg.

Så snart politiet hørte dette, åpnet de døren, og den uskyldige mannen ble løslatt og fikk sin belønning, mens tyven ble straffet. Således faller der allerede her på jord, mange ganger dom mellom gode og onde, men den fulle straff eller belønning tildeles først i den kommende verden.

Den følgende tildragelse ble meg likeså meddelt under et syn. Et menneske gjorde seg skyldig i en syndig handling i sitt hjem. Han tenkte at hans synd var skjult, men en av de hellige sa til meg: Hvor ville jeg ønske at denne manns åndelige øyne var blitt åpnet den gang. Så ville han aldri våget å synde således. Ved den leilighet var det nemlig mange engler og hellige til stede, så vel som flere av hans avdøde kjære som var kommet for å hjelpe ham. De ble alle dypt bedrøvet over hans syndige handling, og en av dem sa: Vi kom her for å hjelpe ham, og nå tvinges vi til å vitne imot ham når han kommer for dommen. Han kan ikke se oss, men vi kan alle se ham gi etter for denne synd. Måtte han dog angre og bli frelst fra den kommende straff.

Jeg så engang i åndenes verden en sjel som under fryktelige selvbebreidelser løp skrikende omkring som et vanvittig menneske. En engel sa til meg: Dette menneske hadde på jorden mange muligheter til å angre og omvende seg til Gud. Men så snart hans samvittighet begynte å anklage ham, druknet han disse bebreidelser i alkohol.

Han ødte all sin eiendom, ødela sin familie og begikk til sist selvmord. Nå farer han forvillet omkring i åndenes verden som en gal hund og vrir seg under selvbebreidelser ved å tenke på sine tapte muligheter.

Vi er villige til å hjelpe ham, men hans egen forvendte natur avholder ham fra å angre. Synden har forherdet hans hjerte, skjønt erindringen om hans synd alltid er levende for ham. I verden drakk han for å døyve samvittighetens stemme, men her er det ingen mulighet for å skjule noe. Nå er hans sjel naken, så både han selv og alle andre kan se hans syndefulle liv. I hans tilstand som er forherdet av synd har han ingen annen utvei enn å skjule seg i mørket sammen med de andre onde ånder for i noen måte å unngå den tortur som lyset er for ham.

Et menneske som på jorden hadde levd et ugudelig liv, kom i min nærværelse til åndenes verden. Da nå englene og de gode åndene kom for å hjelpe ham, begynte han straks å forbanne og spotte dem. Han sa: Gud er fullstendig urettferdig. Han har beredt himmelen for sådanne krypende slaver som dere er, og de øvrige mennesker kaster han i helvete.

Englene svarte ham: Gud er i sannhet kjærlighet. Han skapte menneskene for at de evig kunne leve i samfunn med ham, men ved deres egen oppsetsighet og ved å misbruke den frie vilje han ga dem, har de vendt seg bort fra ham og selv skapt seg et helvete.

Gud har aldri kastet noen i helvete og vil heller aldri gjøre det. Det er mennesket selv som ved å la seg besnære av synden skaper sitt helvete.

Nettopp i dette øyeblikket hørtes en overvettes deilig røst som kom fra en av de høyeste engler. Stemmen sa: Gud tillater dette menneske å bringes opp til himmelen.

Mannen sprang med iver fremover, ledsaget av to engler. Men da de nådde himmelens port og så det hellige og lysombølgede sted og de herlige og salige vesener som dvelte der, begynte dette menneske å vise tegn på uro.

Englene sa til ham: Se hvor skjønn denne verden er, tred kun nærmere og kast et blikk på den velsignede Herre på tronen.

Fra sin plass ved inngangen så han nå inn i herlighetens rike, men da lyset fra rettferdighetens sol åpenbarte ham hele hans syndelivs urenhet, gyste han, og under følelsen av en overveldende smerte fordi han måtte vemmes ved seg selv, flyktet han så hastig bort, at han ikke engang stanset i åndenes verden. Som en fallende stein fløy han igjennom den og kastet seg hodekulls ned i det bunnløse dyp.

Da hørtes Herrens milde, betagende stemme: Se, min kjære barn, det er ingen forbudt å komme her. Ingen forhindret dette menneske adgang eller viste ham bort herfra. Det var hans eget vanhellige liv som tvang ham bort fra dette hellige sted, for uten at noen blir født på ny, kan han ikke se Guds rike.

Et menneske som for noen år siden hadde drept en kristen predikant, ble bitt av en slange og døde. Da han kom inn i åndenes verden, så han seg omgitt av onde og gode ånder. Da nå hans sjels hele utseende røpet at han var mørkets barn, fikk de onde ånder snart makten over ham, og trakk av sted med ham til mørket.

En av de hellige bemerket: Denne mannen drepte en av Herrens tjenere med sin vredes gift, og nå er han selv blitt drept av en slanges gift. Den gamle slange djevelen har ved hjelp av dette menneske drept en uskyldig mann, og nå har han ved å benytte en slange som er lik ham selv, drept også dette mennesket. Han er i sannhet en morder fra begynnelsen.

Mens morderens sjel førtes bort, var der en av de gode ånder som var kommet for å hjelpe ham, som sa til ham: Jeg har av hele mitt hjerte tilgitt deg. Kan jeg nå på noen måte være deg til hjelp?

Morderen gjenkjente straks i ham det menneske han hadde myrdet noen få år i forveien. Skamfull og overveldet av angst falt han ned for ham. De onde ånder begynte øyeblikkelig å larme høylydt. Men englene som sto et lite stykke derfra, truet dem til å tie.

Da sa morderen til ham han en gang hadde drept: Hvor jeg ville ønske, at jeg på jorden hadde vært i stand til å se ditt selvforglemmende, kjærlighetsfylte liv, således som jeg nå kan se det! Hvor det bedrøver meg at min blindhet og det dekke, som ditt jordiske legeme la over det, hindret meg i å få øye på ditt livs skjulte skjønnhet.

Ved å drepe deg, berøvet jeg dessuten mange andre den velsignelse og det utbytte ditt liv hadde brakt dem. Nå er jeg for evig en synder for Guds åsyn, og jeg fortjener i sannhet min straff. Der er ikke annet for meg å gjøre enn å skjule meg på et mørkt sted, for jeg kan ikke utholde dette lysskjær. Det får ikke alene mitt eget til å føle seg ulykkelig, men i dette lys kan alle andre se de minste enkeltheter av mitt syndige liv.

Den myrdede manns sjel svarte herpå: Nei, søk heller i sannhet å angre og vend deg til Gud, for hvis du gjør det, kan det være håp om at Gudslammet vil rense deg i sitt blod og skjenke deg et nytt liv, så at du kan leve sammen med oss i himmelen og således frelses fra helvetes pine.

Morderen sa: Av hva grunn skulle jeg bekjenne mine synder? De er jo åpenbare for alle. På jorden kunne jeg skjule dem, men ikke således her. Jeg kunne ønske å leve sammen med sådanne hellige som deg i himmelen, men når jeg ikke engang kan utholde det forholdsvis svake skjær, hvormed lyset som åpenbarer det virkelige selv skinner i åndenes verden, hvorledes ville da ikke min tilstand bli på hint sted hvor lyset stråler i all sin herlighet.

Den største hindring for meg er at min samvittighet på grunn av synden er så ufølsom og forherdet, at mitt sinn ikke vil bøye seg mot Gud eller formår å føle anger. Det er som om der ingen kraft er i meg til å fortryde. Det kan ikke være annet enn at jeg evig må utelukkes herfra. Ve meg i min nød, ve meg i min ulykksalige tilstand.

Som han full av frykt sa dette, falt han om, og hans feller slepte ham bort til mørket.

Da utbrøt en av englene: Se, ingen behøver her å uttale noen fordømmelsens dom. Synderens eget liv dømmer ham skyldig. Vitner behøves ikke heller her. Til en viss grad begynner straffen alt på jorden i synderens eget hjerte, men det er først her den føles i hele sin utstrekning. Således har Gud innrettet det her, at bukker og får, det vil si, syndere og rettferdige, ganske av seg selv skiller seg fra hverandre.

Gud skapte mennesket for at det skulle leve i lyset, det lys der kun åndelig sunnhet kan trives. Derfor kan intet menneske være lykkelig i helvetes mørke. Men likeså lite kan den, hvis liv er forvendt av synden, være lykkelige i lyset.

Således vil altså det syndige menneske føle seg i helvete, hvor hen det enn vender seg. Men hvor forskjellig fra det er ikke den rettferdiges tilstand! Frelst fra synden er han i himmelen, hvor han så befinner seg.

Det var et menneske som på jorden var så hengiven til å lyve, at det var blitt hans annen natur. Da han døde og nådde åndenes verden, prøvde han å hykle som sedvanlig. Men hvor han måtte skamme seg da han merket at alle, før han kunne få begynt å si noe, kjente alle hans tanker. Ingen kan hykle der, for intet hjertes tanker kan skjules. Når sjelen forlater legemet, bærer den på seg et stempel av alle dets synder, og når den står i sin avkleddhet i himmelens lys, kan alle se dens synd, og alle hans lemmer er likeså mange vitner imot den. Ingen kan ta bort syndens merker uten Kristi blod.

Mens dette mennesket levde på jorden, prøvde han regelmessig å fordreie rett til urett og løgn til sannhet. Men etter den legemlige døden forsto han at der aldri har vært og aldri vil komme til å eksistere den minste mulighet for å fordreie sannheten til løgn.

Løgneren bedrar og skader ingen andre enn seg selv. Dette menneske hadde ved sin løgn ikke oppnådd annet enn å drepe den åndelige sannhetssans som han en gang hadde hatt.

Jeg iakttok ham, og uløselig bundet i sitt eget bedrag, vendte han sitt ansikt bort fra det høye og skyndte seg langt bort, inn i mørket, hvor ingen kunne se hans kjærlighet til løgnen unntagen de ånder som var av samme natur som han selv. Således er alltid sannheten alltid sannhet, og sannheten alene dømte denne sjel, ja, fordømte ham som løgner.

Jeg så også en ekteskapsbryter kort etter han var kommet til åndenes verden. Tungen hang ut av munnen som på et menneske som fortæres av en brennende tørst.

Med utspilte nesebor fektet han med sine armer som om hans indre var fylt med en slags ild. Hans utseende var så avskyelig og vemmelig, at jeg ble oppført ved å se ham. Alt hva luksus og nytelsessyke kan gi, hadde han måttet etterlate i verden. Som en gal hund løp han omkring og ropte: Forbannet er dette liv! Der finnes ingen død her som kan gjøre ende på denne pine. Sjelen kan ikke dø, ellers ville jeg atter begått selvmord, som jeg gjorde det på jorden, for å unngå pinslene der. Men disse smerter her er langt verre. Hva skal jeg gjøre?

Mens han således ga sin fortvilelse luft, ilte han mot mørket, hvor der var mange andre likesinnede ånder, og forsvant der. En av de hellige sa: Ikke er alene den syndige gjerning synd, men også det syndige blikk og den syndige tanke er synd. Synd imot det sjette bud er ikke bare innskrenket til omgang med kvinner, men utskeielser og dyriskhet i forhold til hustruen er også synd. Mann og hustru er i sannhet forenet til ett, ikke for å gi plass til sanselighet, men at de gjensidig kan hjelpe hverandre, og for at de med deres barn kan leve livet i tjeneste for slekten og til Guds ære. Men de som avviker fra dette livets mål er skyldig i stor synd.

En røver døde og kom til åndenes verden. Til å begynne med brød han seg ikke om, hvor, eller i hvilken tilstand han var. Han viste heller ingen interesse for de ånder som omga ham.

Som det var hans vane, begynte han også her straks å forsøke på å sette seg i besittelse av de verdigjenstander han så omkring seg. Han ble ganske bestyrtet da han så at i åndenes verden syntes selve tingene å tale og anklage ham for hans uverdige handlemåte.

Hans natur var så forvendt, at han verken kjente disse tings sanne bruk eller var i stand til å benytte dem. På jorden hadde hans lidenskaper vært så utøylet, at han for den minste årsaks skyld i sin vrede hadde såret eller drept enhver som fornærmet ham.

Nå begynte han i åndenes verden å ville handle på samme måte. Han vendte seg mot de ånder, der var kommet for å hjelpe ham til rette, som om han ville sønderrive dem.

En av englene sa: Dersom sådanne ånder ikke ble holdt nede i den bunnløse avgrunns mørke, ville de øve uendelig skade, hvor som helst de kom hen. Dette menneskes samvittighet er så død, at han selv etter å være kommet til åndenes verden, ikke kan se at han ved sin morderiske og tyvaktige ferd på jorden kun har oppnådd å øde sin åndelige rikdom og ødelegge sin sans for det åndelige liv.

Han drepte og ødela andre, men i virkeligheten drepte han seg selv. Gud alene vet om denne mann og hans like vil forbli i pinselen i uendelig tidsrom eller for evig.

De engler som var betrodd dette verv, tok ham nå med seg og innesluttet ham nede i mørket, hvorfra han ikke må komme ut. Den tilstand hvor den slags syndere befinner seg på dette sted, er så fryktelig og forferdende, at selv synet derav bringer dem som ser det til å skjelve.

Med de grenser som vårt jordiske språk setter oss, kan vi ikke si annet enn, at hvor som helst synderen befinner seg, er der alltid og i alle henseender intet annet enn smerte som aldri opphører. En flamme av enslangs ild uten lys brenner for evig og piner disse sjeler. Dog fortæres de aldri helt, ei heller dør ilden ut. I den del av åndenes verden som kalles helvete, er der mange grader svarende til mengden og beskaffenheten av sjelenes synder.

Det er en kjennsgjerning at Gud skapte alle sjeler i sin, det vil si, sin sønns lignelse, for denne er den usynliges billede. (1. Mos. 1, 26-27). Ved deres forbindelse med synden har de forvrengt dette billede og gjort det uskjønt og stygt. Også disse onde sjeler har i virkeligheten et slags åndelig legeme, men det er overordentlig heslig og fryktelig, og dersom de ikke gjenreises ved sann anger og Guds nåde, må de forbli evig i denne fryktelige skikkelse og pine.