-Tro på Meg og Jeg skal gi deg et nytt liv

-Tro på Meg og Jeg skal gi deg et nytt liv

Han forteller en historie om flere møter med Jesus fra Nasaret. Men fra Isaac kommer det ikke en lyd. Strupehodet er fjernet, men han fyller side etter side i en liten notisbok med sin historie.

-Det er leit jeg ikke kan snakke, men jeg kan lese og skrive, skriver Isaac (60) i notisboken sin.

Den tynne araberen framfor meg har et lite rør som han puster gjennom der strupehodet en gang stod. Han kommer fra en av de rikeste og mest betydningsfulle muslimske familiene i Jerusalem. I 28 år arbeidet han i et TV-selskap i London der han også fikk sin utdanning som TV-tekniker.

Men så slo kreften til, og Isaac måtte reise hjem til Jerusalem. I hele sitt liv siden han var 14 år hadde han røykt, og nå gikk det raskt nedover med mannen.

Etter hvert stod det om livet, og legene på Shaare Zedek-sykehuset så ingen annen mulighet enn å fjerne strupehodet der kreften hadde bitt seg fast.

-Da jeg kom tilbake fra London var jeg syk og hadde ingen jobb. Da fikk jeg kontakt med en liten kristen menighet der jeg hørte om Jesus Messias. Han kjente jeg til fra Koranen, så jeg reagerte ikke særlig på det jeg hørte. Også i Koranen er Jesus omtalt som en stor og viktig profet, forteller Isaac.

Isaac hadde også et betydelig alkoholproblem. En morgen mens han satt og drakk skjedde det noe uventet.

-Plutselig stod Jesus framfor meg. Jeg tror det varte i bare noen sekunder, men det gjorde et sterkt inntrykk. Han var en mann i fotsid kappe, rundt 175 høy, med skjegg og lyst hår som det strålte et sterkt lys ut fra. Øynene var veldig blå og milde. Lyset var så sterkt at jeg ikke klarte å se lenge på ham. Så ble han borte, forteller Isaac.

Etter dette har han ikke smakt alkohol. Han fortsatte å gå i den lille evangeliske menigheten der de viste stor omsorg for syke Isaac. Så ble han innlagt på sykehus, og snart stod det om livet for ham. Det er bare godt og vel ett år siden Isaac ble operert og mistet taleevnen. Han var alene på et lite rom da han igjen fikk et uvanlig besøk.

-Da jeg våknet opp etter narkosen, skjedde det igjen. Et veldig sterkt lys fylte hele rommet. Det var Jesus som var der, men jeg kunne ikke se ham fordi det skinte så sterkt. Så hørte jeg stemmen hans:

-Tro på meg og jeg skal gi deg et nytt liv, sa Jesus, forteller Isaac, som aldri har vært i tvil om at det virkelig var Jesus som besøkte ham.

-Jeg tror han ønsket å bevise at han virkelig fantes, og at jeg måtte tro på ham, sier Isaac .

Han kom fort til hektene og spurte en sykesøster om hun kunne hjelpe ham. Hun måtte skrive opp ti skriftord fra Bibelen som Isaac hadde med seg, på ti store, hvite ark. Så fikk han henne til å henge dem opp på veggene rundt sengen.

Nesten dag da det var legevisitt, kom det seks doktorer for å se til ham. Isaac forteller det var ortodokse jødiske leger med kipa på hodet og krøller ved ørene.

Da sa en av dem:

-Noe må ha skjedd med deg. Du er blitt så sterk.

-De så at jeg var blitt mye bedre. Jeg pekte mot taket og sa at Gud hadde gjort det. Så pekte jeg på skriftordene på veggene og sa Jesus Messias! forteller Isaac. Siden han ikke kunne snakke lenger, skrev han det han ville si.

Legene leste ivrig det han hadde festet på veggene og mumlet litt sammen.

-Så snudde de seg til meg og sa: Ja, det må være denne Jesus som har gjort det.

-Jeg bare smilte tilbake, forteller Isaac.

I én måned ble han på sykehuset, og han fikk mange sjanser til å snakke med legene om sin tro og sin opplevelse. Før han skulle sendes hjem, sa legene at de ville sende han til Hadassa-sykehuset for stråling og cellegiftbehandling, for de var ikke sikker på om kreften var helt kurert. Da reagerte Isaac.

-Jeg sa til dem det Herren hadde sagt til meg – at han ville gi meg et nytt liv.

Det betyr at jeg ikke har kreft lenger, så jeg trenger ikke ta disse behandlingene, sa Isaac.

I dag er Isaac frisk og ved godt mot, på tross av at han ikke kan snakke normalt. Når vi spør om helsa, sier han:

-Se på meg! Jeg er helt frisk, det feiler meg ingenting. For to dager siden kom jeg tilbake fra en tur til London. Jeg er frisk, og alt dette skyldes Jesus. Hvis jeg ikke var frisk, ville du aldri ha møtt meg, sier han ivrig.

-Jesus viste seg for meg, og han sa: Du har fått et nytt liv. Og nå lever jeg dette nye livet med Herren, smiler Isaac.

 

Kilde: Velsignet Helg (Dagens helgemagasin), 10.09.2011, s. 31