Kapittel 1 i boka "Kristi etterfølgelse" av Thomas à Kempis (1380-1471)

Kapittel 1

Om å følge Kristus og forakte all forfengelighet i verden

Den som følger meg, skal ikke gå i mørket, sier Herren. Dette er Kristi ord, og med disse ordene blir vi formanet til å etterligne hans liv og eksempel hvis vi virkelig ønsker å bli opplyst og fridd fra all hjertets blindhet. La oss derfor først og fremst være fast bestemte på å fordype oss i Jesu Kristi liv.

Kristi lære overgår alle hellige menns læresetninger, og den som har Ånden, vil der finne den skjulte manna. Ofte hender det at mange som hører evangeliet ikke føler seg berørt av det fordi de ikke har Kristi Ånd. Men den som for alvor og av hele sitt hjerte vil forstå Kristi ord, må passe på så han former hele sitt liv etter det eksempel Kristus ga oss.

Hvilken nytte ville det være for deg om du drøftet Treenigheten, selv om du gjorde det på en meget klok måte, hvis du mangler ydmykhet og dermed mishager Treenigheten? Høye ord gjør sannelig ikke noe menneske til hellig og rettferdig, men et fromt og godt liv gjør et menneske kjært for Gud. Jeg ønsker heller å føle angeren enn å kunne beskrive hva den er. Om du kunne hele Bibelen utenat, og alle vise menns ord, hva ville alt dette nytte hvis du ikke hadde Guds kjærlighet og nåde?

Forfengeligheters forfengelighet, alt er forfengelighet så sant du ikke elsker Gud og tjener ham alene. Dette er den høyeste visdom: Å gi avkall på verden, og daglig gå fremover mot Himmelens Rike. Derfor er det dumt å streve etter den rikdom som forgår og sette sin lit til den. Det er også dumt å søke jordisk ære og streve etter høye stillinger. Det er dumt å følge de sanselige lystene, og streve etter det som en siden vil bli strengt straffet for. Det er også dumt å ønske å leve lenge og ikke tenke på om en lever et godt liv. Det er dumt å bekymre seg bare for det livet som nå er, og ikke ha noen tanke for det livet som skal komme etterpå. Det er dumt å knytte seg for sterkt til det som så raskt kan forgå, og ikke skynde seg dit hvor gleden varer for evig.

Tenk ofte på dette ordspråket: Øyet blir ikke mett av å se, og øret blir ikke fullt av å høre. Strev derfor etter å rive hjertet ditt vekk fra de synlige ting, og vend deg mot det som er usynlig og evig. For de som følger sine sanselige lyster, skjemmer samvittigheten sin og taper Guds nåde.



Kilde: à Kempis, Thomas. (1985).
Kristi etterfølgelse. En andaktsklassiker fra 1400-tallet. Kristiansand: Ansgar Forlag.